Is News Corp. Failing Science?

Representations of Climate Science on Fox News Channel and in the Wall Street JournalOpinion Pages

Published Sep 21, 2012

Downloads

In 2007, News Corporation CEO Rupert Murdoch claimed coverage of climate change in his media outlets — which include Fox News Channel and the Wall Street Journal opinion pages — would improve over time.

Such improvement has not been achieved. A 2012 snapshot analysis shows that recent coverage of climate science in both outlets has been overwhelmingly misleading.

The analysis finds that the misleading citations include broad dismissals of human-caused climate change, rejections of climate science as a body of knowledge, and disparaging comments about individual scientists. Furthermore, much of this coverage denigrated climate science by either promoting distrust in scientists and scientific institutions or placing acceptance of climate change in an ideological, rather than fact-based, context.

Fox News Channel coverage of climate science

Millions of Americans get information about climate science from the Fox News Channel. In 2011, it was the most popular cable news channel in the United States. During prime time, a median of more than 1.9 million people watched it.

  • Ninety-three percent of Fox News Channel's representations of climate science were misleading from February 2012 to July 2012 (37 out of 40 references).
  • The most common form of criticism regarding climate science was to broadly dismiss the scientific consensus that climate change is occurring or human-induced.
  • Misleading representations also included 10 instances in which a panel member expressed acceptance of climate science findings, but was drowned out by hosts or other panel members responding with multiple misleading claims.

Wall Street Journal opinion page coverage of climate science

The Wall Street Journal has a broad readership and enjoys the largest circulation among American newspapers — more than 2 million daily readers. Within the Journal, the opinion section operates separately from the news section.

  • Eighty-one percent of letters, op-eds, columns, and editorials in the Wall Street Journal's opinion page were misleading on climate science from August 2011 to July 2012 (39 of 48 references).
  • Most of the misleading editorials, op-eds, columns, and letters attempted to broadly undermine the major conclusions of climate science. Instances of attacks on individual scientists, mocking the science, and cherry picking data were all equally common.
  • Denigration of climate science was routine. Instances included accusations that scientists were fudging data and claims that they are motivated by financial self-interest.

Although the analysis focused primarily on representations of climate science, it also found that both outlets placed heavy emphasis on negative coverage of climate action aimed at reducing global warming emissions, including personal lifestyle decisions as well as government policies.

Recommendations for News Corporation

  • News Corp.’s stated commitment to sustainability should be matched by a critical examination of the way in which its media properties live up to the company’s publicly stated goals. News Corp.'s efforts to engage its audiences on sustainability are undercut when it allows misinformation about a key sustainability issue to dominate coverage in two prominent outlets.
  • News Corp. should examine how it portrays climate science and develop standards and practices for accurately communicating climate science to its audiences.
  • To improve the accuracy of climate science coverage, News Corp. can help staff better differentiate between scientific and policy claims on climate change. It is always misleading to reject the overwhelming scientific evidence that human-caused climate change is occurring, but can be entirely appropriate to criticize specific policies aimed at addressing climate change. 

Related resources